Lekse den første uka |
Engelsken hans skyter fart selv om han ikke snakker ordentlig enda. Skulle bare mangle. Men han kjenner igjen ord i sanger på radioen, han lærer seg betydningen av mange ord, han øver seg på uttalen til ord han liker. Han prøver å perfeksjonere uttalen så den blir helt lik de andre barnas. De få ordene han kan, er altså mer amerikanske i hans munn enn i min. Til uka skal han få tilpasset engelskundervisning et par dager i uka sammen med andre fremmedspråklige barn. Det blir spennende å se utslag fra det.
Mrs. Dinsmore har vært lærer på den internasjonale skolen i Monterey. Hun fortalte meg at språkinnlæreing foregår i fire trinn i denne rekkefølgen: lytte, snakke, lese, skrive. Hun sa at hun hadde møtt flere barn som bruker ett år på lytte-fasen. Aksel hadde allerede begynt å snakke litt - bruke ordene han lærer. Hun sa også at hun her om dagen hadde hatt en samtale med ham. To-veis kommunikasjon på engelsk. Hun var imponert over at det skjedde etter bare elleve dager.
Nivået på leseleksene er høyt for en liten gutt fra Norge... |
Det han har hatt litt mer problemer med, er leksene. Barna her har nok vært gjennom det som tilsvarer førsteklasse i sitt siste år i Kindergarden. Minst. De fleste leser og skriver allerede. Der Aksels lekser hjemme i Norge ville vært å finne et bilde av noe som begynner på "i" og skrive bokstaven, har han her et tykt hefte med ukelekser som skal gjøres. Alt fra leseøvelser som skal fremme leseflyt, creative writing, skriveøvelser, matte, nightly reading (han skal lese boka han får utdelt tre ganger hver kveld og vi skal føre logg), lesekvart med "quality litterature" og mye mer. Akkurat som hjemme mener de at lesing er nøkkelen til suksess i skolen, og Mrs. Dinsmore sa at den beste måten å hjelpe barnet ditt til å bli en god leser, er å lese, lese, lese og lese med ham. Høres kjent ut?
Klippe-og lime-lekse |
Vi gjør altså mye lekser med ham også. Han suser gjennom matteleksene og synes det er supergøy.
Matte er gøy, og han vil gjerne ha ekstra stykker til kveldsmaten. |
Lesingen liker han også godt, selv om det er en pangstart å lære seg å lese først på engelsk. Han elsker lesekvarten!
Aksel leser selv "That`s good..." og har perfekt uttale på akkurat de ordene. |
Skriveleksene derimot er han ikke like motivert for etter en slitsom dag på skolen.
Ikke rart det blir mye jobb når han vil fylle hele arket... |
Her trengs massiv voksenhjelp før han kan skrive! |
Skolebiblioteket på River school |
De har utrolig fine og fristende biblioteker her - både på skolene og i byen.
Skolens eget er et fargerikt paradis hvor det må bli valgets kval for barna. Heldigivis har de veldig kompetente folk der som hjelper barna å velge noe bra. Hver tirsdag låner de nye bøker på skolen.
Aksel kom hjem med en super bok som vi har lest på senga hver kveld. Hver side først på engelsk, så på norsk. Han elsker den stunden - heldigvis - for det gjør jeg også! Og her gir det ekstra mening å skulle lese samme yndlingsbok om og om igjen - sånn at han lærer seg ordene.
I Carmel har de også et eget bibliotek for barn og unge. Det har vi til gode å besøke. Det er ikke alltid dagene strekker til. Men låne og lese - det skal vi!
Aksel vil gjerne at vi låner Harry Potter. Jeg tror vi skal vente litt før vi gyver løs på den på engelsk, men fortsetter læringen hans i samme tempo som nå, kan det være vi kan gjøre det rundt juletider. For her skjer det magi.
Hver dag.
Så flink du er, Aksel! Tante er så stolt av deg! Stor klem
ReplyDelete