I dag var det skoledag nummer 100 på Carmel River Elementary School. Dette er en milepæl som markeres stort på barneskolene her borte. Innen disse hundre dagene hadde førsteklassingene som ett av læremålene at de skulle kunne lese, skrive og forstå 100 "nøkkelord" - det vokabularet som anses som mest grunnleggende for videre språklæring. Aksel er i boks.
Alle barna fikk hver sin gratulasjon fra Mrs. Dinsmore i dag |
Nå er hovedregelen hver uke at han kommer hjem med feilfrie "spelling-tests" og "dictation sentences". Han husker stor forbokstav og punktum, utropstegn eller spørsmålstegn ettersom hvordan Mrs. Dinsmore leser opp. Og håndskriften hans blir mer og mer personlig. Gøy å se!
Denne "100 days"-diktaten ser litt annerledes ut enn tidligere publiserte. |
Bøkene blir mer og mer avanserte. Tilpasset undervisning i praksis. |
Andre læremål er kreativ skriving, kontinuerlig lesing, pluss og minus med tall opp til tyve, telle i tier-, femmer-, og toergrupper. Etter disse hundre dagene skal de begynne å øve på å kunne disse tallrekkene baklengs også. Så her ligger man ikke på latsiden på vegne av barna.
Denne hadde han på hele dagen, også hos legen og på pizza-bar etter skoletid... |
Men i dag var det jubileumsdag. Alle klasser skulle markere på sitt vis at de har gått på skolen 100 dager dette skoleåret. Mrs. Dinsmore`s klasse hadde fått en oppgave; å ta med 100 ting av noe i en gråpapirpose, og fylle ut 3 stikkord på et ark som fulgte med posen. Stikkordene skulle veilede klassekameratene i gjettingen av hva som var i posen. Dessuten skulle de oppgi hvordan de hadde talt opp tingene sine - i toer-grupper, femmere eller tiere. Aksel talte opp upoppet popcorn i tiere. Stikkordene var: noe som er smått og hardt, noe man kan spise, og noe som forandrer farge når det varmes opp.
Markeringen i klasserommet var at de skulle få velge 100 snacks og putte i en liten pose som de skulle få kose seg med til lunsj. De måtte først velge 60 salte snacks og deretter kunne de fylle opp med ulike søte snacks. Her snakker vi om "snacks" foreldre sendte med barna sine, og som varierte fra tørket frukt, popcorn og pretzels til M&M, marshmellows og Skittles. Matvanene til barna her varierer enormt, men det får høre til et eget blogginnlegg.
Diktet for denne uka som de utfordres til å lære seg utenat. |
På River School kan man tjene penger også. Otter bucks (= oter-penger, etter sjø-oteren som er skolesymbolet) heter de, og kan opptjenes ved å være "a good citizen". Det er man hvis man gjør lekser, leverer inn innen frister, hører etter og gjør som læreren sier, ikke prater når man går mellom klasserom, hjelper til å rydde - også etter andre. I tillegg kan man tjene ekstra hvis man kaster seg på faglige utfordringer, som for eksempel "poetry challenge". Denne uka har de tre vers som de kan lære seg utenat, og de kan tjene fem bucks på det.
I snitt kan barna tjene mellom rundt fem otterbucks i uka. De har egen "otter-cove" en dag i uka i lunsjen, hvor de kan kjøpe seg ting for pengene. Det kan være alt fra blyanter og viskelær, silly-bands og hårstrikker, til popcorn og godteri.... Men Aksel har funnet ut noe enda gjevere; med 60 bucks kan du få dra til Yoghurt heaven med selveste principal Mr. Marden, og med 100 kan du få være med på en lunsj "off-campus" med Mr. Marden!! Når rektor er en så stor helt at Aksel har bestemt seg for å bli det samme når han blir stor, så ble sparingsmålet klart. Så dermed har han øvd i et par dager på å lære seg diktet utenat. Jeg synes han klarer seg bra, og tenker han får sine fem bucks i morgen. Bare se her:
Da han øvde, ville Aksel at jeg også skulle prøve å si det utenat. Han syntes jeg var så god at han var overbevist om at jeg ogå kunne tjene otter-bucks. Jeg lo litt, og han tenkte seg om og innså vel at ingen voksne har lov til å kjøpe noe i skolekiosken. Han mente derfor at jeg ville kunne få dollar i stedet. "For Mrs. Dinsmore har jo helt sikkert dollar i veska si!"
"good job....that is good manners"... Aksels skriblerier i går kveld sier litt om hvor han er om dagen |
No comments:
Post a Comment